Thursday, August 25, 2011

pg nie memang sibuk.....

pg nie....kesibukan melampau....coz tinggal berapa hari lagi nak menyambut lebaran.....
aku telah bangun awal dari biasa.....
kemas rumah pun belum dibuat lg.....aku telah short listkan aper perlu aku buat ....

carta kemas rumah
- lap tingkap
- buang sawang
- bunga
-lap habuk(bingkai gambar, tv)
-mop lantai
-ubah perabot
-basih tikar
- bersihkan peti ais.(dlm peti, atas peti dan persekitan peti)
-basuh tandas
-beli brg buat kuih dan kek
-sterika baju
-kemas bilik

banyak jugak kena buat nie....thn nie sebenarnya ss tak bagi buat kuih raya.....tp desakan aku dan pujukan yg melampau..... semlm dpt green light dari ss....
bertapa seronok aku dan puteri semlm .....hhehehe
tercapai jugak cita-cita nan satu.....so aper lagi projek berjalan start hari nie.....mua mua keluar pie beli brg dapur.......


Wednesday, August 24, 2011

beg raya aliya.....


n


semlm tak ader buat aper-aper....kepala aku pun dah buntu serba tak kena.....
nak buat aper pun tak tahu tiba-tiba ...jiranku memerangkap tailorku....hantar baju raya ....dan cebisan lebihan kain .....
otak aku pun aper lg.... giat memikirkan projek aper yg apa aku nak bt....
pikir punya pikir.....aku buatkan beg raya untuk aliya ......jahitan tangan lg....
lenguh jugaklah tangan menjahit...lebih kurang dekat 3 jam jugak aku menyiapkan......sambil membasuh kain....dan melayan puteri ...siap tertido aku buat ialah menghadap ajer.....sambil mata pun naik mengantuk .......akhirnyer....ditunggu tunggu siap dan ....aku rasa bangga ader gak kerja aku buat....heheh

Sunday, August 21, 2011

terkenang arwah ayah....

pg nie aku terbc FB member punya coretan .....Nurul syafinaz jamel dia selalu hang out dgn ayah dia...bila bc dia punya kisah terasa....sangat aku sudah kehilangan arwah ayah tercinta....byk persamaan walaupun tak ada jugak tak sama.....

last raya dgn arwah.....sblum pose dia kater teringin nak makan rempeyek kacang aku bt......so aku pun bt walaupun tak byk....and walupun masa arwah dtg rempeyek dah mcm nak lemau dia lah tlg....habiskan......and dia kater sedap adik......dah aku bersyukur dpt buat kuih utk arwah merasa .....

dan kalau pose arwahlah paling sibuk membeli juadah tue nie....coz tak pernah dok diam...arwah takut anak -anak tak ckp mkn....heheheh...tgklah kami adik beradik...

masa sekolah dulu2 ...zaman zaman tak kerja .....membeli brg raya dgn arwah adalah paling seronok arwah akan suruh kami tiga beradik and lovely mumy bersiap.... dari pagi sampai mlm ronda jln TAR.... dari satu kedai ke satu kedai ....naik sogo naik cambell naik pertama jd lumrah.... tak berkenan jgn beli jln lg....hingga brg tue jumpa br beli....dan restoran kegemaran kami sekeluarga restoran bismmilah....peh air manggo dia paling sedap....walaupun kadang kami sampai restoran tue dah penuh ...entah mcm maner kami tetap dpt tempat duduk.....coz arwah kenal dgn pekerja disitu....

tp ini semua kenang yg tak dpt aku lupakan hingga hayatku.....kadang lepas sembyg aku berdoa dpt jumpa dgn arwah dlm mimpi wlpun sekejap....rindu nyer pd arwah....sayaaaang ayah....

ayah tak ader aper yg dpt adik bg ....kiriman doa , al-fatihah mengeringi kerinduan adik pd ayah...pesanan , gelak ketawa ayah dlm kemara adik nie panawar rindu adik untuk ayah....
ayah ketahuilah olehmu mumy terlalu merinduimu.....kami adik beradik.....terasa hilang syp utk terbang.....ayah akak akan mengakhiri zaman bujang nyer... akak akan kahwin tak lamer lg....alangkah baik kalau ayah ader disisi....

pemergianmu kami redha tp...utk kerinduan kami menjadi pasrah....ketentuan Nya



video

Saturday, August 20, 2011

kemaraku berfungsi semula.....


nasib baik ....kemaraku dpt berfungsi semula....ingatkan rosak rupanyer.....beteri dah kong sesangat......tue yg taklah hidup.....ialah dah dekat berapa minggu aku tak usik.....selamat duit cek...

Friday, August 19, 2011

kemaraku....

pagi tadi ceklah kemera.....pasal aper tak leh buka nie.....dah nak raya nie kemara buat hal lah lak....kalau rosak.... hai duitku melayang lagilah jawab nyer....nie tgh mencas beteri mintak beteri yg kong......bukan kemara yg rosak......tgh kopak nie....kalau tak kopak taklah haru.....sangat.....kemara nie hasil titik peluh ku last berkerja.....maksud nyer duit gaji aku yg terakhir......tue yg syg sangat tue....nak kerja balik entahlah tanya hubby mcm tak bagi....kerja....dia takut anak dia terabai.....ish...ish....

Thursday, August 18, 2011

hari....nie


hari nie terbagun awal pagi 3.30....selalu nyer bangun pukul 4...so disebabkan tak sembahyg isyak....aku pun sembayg.....lalu terus memasak....hubby pun terjaga awal....ialah sejak pose nie hingga sekarang batuk hubby tak reda2....pasal aper aku pun tak tahu.....tp semangat dia nak teruskan pose tetap ader....walupun kadang dia kater tak larat aku tetap tabahkan hati dia....aku kater ni ujian dr-Nya ....ader hikmah sebalik nyer....sebab dah bangun awal dia pun kejut aliya sekali....tah aper dia berborak dgn anak dia......nak tergelak pun ader hati aku.....lepas ajer makan sahur aku sj tanya aliya mama tak ingatlah niat pose:

aku: aliya mama tak ingatlah niat pose mcm maner
aliya : alah aliya pun lupa
aku: alah nawaitu...nawaitu...macam maner yer
aliya:nawaitu so ma rodin an ada ie aku pose satu bulan ramadan lilahitaala
aku :pandai anak mama (tp dlm hati nak tergelak dan aku tak nak patah semangat dia....)
aliya: tue pun mama tak ingat....

dan lepas sembayang subuh aku tanya sekali lagi dekat dia.....aliya bc td betulker
aku : aliya td aliya bc betul ker?
aliya: betullah
aku : cuba aliya bc sekali lg
aliya: nawaitu so ma rodin an ada ie (lamer dia pikir) far die sha rie ramadana lilahitaala....(di pun tersenyum)
aku: tak aper aliya salah nanti besok aliya bc kat mak lg......

anak anak br belajar jgn dipatahkan semagat dia......mungkin esok dia akan lupa lg.....



Wednesday, August 17, 2011

mencari resepi....

pagi nie....aku mencari resepi cup cake....utk dipagi hari raya...sebab thn nie aku beraya di sini ....byk resepi aku jumpa...sedap dan menyelerakan....tak tahu maner satu nak dibuat....harap menjadilah....cup cake aku nie.....

Tuesday, August 16, 2011

aliya......

dah lamer aku mencatatkan peribadi aku disini.....asyik tgk fb sampai lupa tentang blog aku nie...anak aku aliya skrg nie berumur 4 thn.... hari jadi dia 1.7.2011....thn depan nak masuk sklh tadika....kemungkinan aku nak masukkan dia di sklh pasti....3 bulan lepas aku ader terjumpa mak sedara (belah mum) dia seorg pensyarah di UiTM... dia asyik tgk anak aku aliya....sambil bertanya itu dan ini kat anak aku...walupun anak aku nak tak nak jawab tapi dia kater dia kagum dgn aliya.....aku pun tanya kenapa...dia kater umur anak aku berapa ...aku pun menjawab br nak masuk 4 thn dlm 2 bulan lg....dah masuk sklh lum...aku kater blum....wah lg dia kagum.....tp sedikit terkilan kenapa aliya tak dimasukkan ke sekolah....aku kater kecik lg & dkt sini tak ader kemudahan tadika yg umur seperti nyer.....kalau ader pun tadika cina...& majoriti cina....dan aku kuatiri dgn...masakan mereka....dia kater dia kagum sebab aliya br umur mcm nie dah pandai menyusun ayat dgn betul.....dan panjang tak ader sekat sekat.....mcm budak 6 thn....dia suruh aku masukan aliya sekolah tadika thn depan......supaya dia boleh belajar dgn kawan-kawan....supaya perkembangan dia tak terbantut.....alhamdullilah.....kata aku dlm hati.... aku juga selalu membaca selawat atas kepala nyer ......mudah-mudahan anak ku di berkati....